Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Vägväder för att reglera hastighetsgränser

Grundidén med denna typ av modell är att använda kunskap om olika klimatologiska och meteorologiska faktorer för att styra hastighetsbegränsningar på vägarna vid svåra väderförhållanden. Input till modellen ges av VägVäderInformationsSystemets (VVIS) stationer som finns positionerade längs de svenska vägarna i olika topoklimatologiska omgivningar. Positionering är mycket viktig eftersom stationerna ofta står i omgivningar som tidigt visar tecken på halt eller svårt väglag.

När modellen detekterar riskabla väderförhållanden genereras sänkta hastighetsbegränsningar i ett flexibelt skyltsystem på den aktuella vägsträckan.

 

Sidansvarig: Robert Karlsson|Sidan uppdaterades: 2010-09-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?