Martina är snart färdig naturgeograf

Martina Frid är 32 år och läser mastersprogrammet i geovetenskap med inriktning naturgeografi och klimatologi. Valet av utbildning kom från hennes naturintresse. Inom klimatologi lär man sig om hur klimatet fungerar, hur det har varit och hur det kan komma att bli. Efter examen vill hon arbeta med något som ger nytta för andra.

Martina står på ett fjäll, hon har röd jacka, mössa och ser glad ut.

Varför började du läsa geovetenskap?

– Jag har alltid tyckt om naturen och vi tar inte hand om den på rätt sätt, vi överutnyttjar jordens resurser, så jag ville lära mig mer om hur det fungerar. Jag kollade på lite olika program men tyckte att det här passade mig bäst då det är väldigt naturinriktat.

Kandidatprogrammet i Geovetenskap har två olika inriktningar. Visste du från början vilken inriktning du skulle välja?

– Ja det visste jag, så jag blev lite chockad i början eftersom grundkursen för geovetenskap började med berggrundsgeologi. Jag var inte beredd på det men det var också kul när man väl var inne i det. Grundkursen är jättebra, den var väldigt genomgripande och gick igenom allt.

I programmet ingår en del exkursioner kan du berätta om dem?

– Under andra året var det flera exkursionskurser. Vi var uppe i Tarfala och Abisko i två veckor och var ute i fält varje dag, tog massor av prover och vandrade. Det var kallt men härligt.
Sedan var vi i Kina under två veckor, jättehäftigt, vi reste runt och besökte bland annat deras metrologiska institut och gjorde intervjuer kring klimat och luftkvalitet. Och så var vi en och en halv vecka i Spanien, utanför Barcelona. Där kollade vi bland annat på hur deltan förändrats i och med klimatförändringarna och konsekvenserna som blir när man överutnyttjar vattenresurser.

Har du något tips till blivande studenter?

– Sök! Det är kul, man lär sig så himla mycket och träffar massa nya människor. Var beredd på att vissa kurser är tyngre än andra. Vad du tycker är intressant kan förändras. Jag har till exempel insett att jag tycker det är roligt med siffror och databearbetning.

Hur ser du på framtiden nu när du snart är klar med studierna?

– Jag känner mig lugn, det finns så mycket jag vill göra och så mycket man kan göra. Det skulle vara kul att doktorera men det viktigaste är att få bidra med något som ger nytta för andra. Mitt mastersarbete är om luftkvaliteten i Göteborg och det är väldigt konkret. Jag kan ge förslag på åtgärder vad som verkligen skulle kunna förbättra luftmiljön. Samtidigt tycker jag också att de storskaliga delarna av klimatologi är intressanta. De är svårare att ta på men de är minst lika viktiga och påverkar många fler.

Fakta om de olika inriktningarna

Under andra året på kandidatprogrammet i geovetenskap väljer du inriktning. Klimatologi/naturgeografi passar dig som vill arbeta med klimatfrågeställningar. Väljer du inriktning geologi läser du kurser i bland annat mineralogi, geokemi och marin geologi och får en bred, geovetenskaplig kompetens.