Pedagogiskt pris till Sofia Thorsson

Årets pedagogiska pris, som delas ut av naturvetenskapliga sektionen vid Göta studentkår, gick till Sofia Thorsson, professor i naturgeografi.Porträttbild på Sofia Thorsson som tittar in i kameran. Hon har jacka och halsduk på sig och bakrunden är en skiftande himmel.

– Jag blev väldigt glad för det pedagogiska priset och den fina motiveringen. Att få ett pedagogiskt pris av studenterna betyder mycket för mig och jag vet att mina kollegor som har fått det tidigare också blivit väldigt glada. Som lärare är det roligt att studenterna lyfter pedagogik och undervisning, säger Sofia Thorsson.

I motiveringen står följande: För hennes stora kunnighet och ödmjuka lärandestil där hon på ett pedagogiskt vis leder studenterna till maximalt lärande och stöttar alla för att nå sin fulla potential. Hon är alltid beredd att svara på frågor och gör sitt yttersta för att alla studenter ska nå kunskapsmålen. Det märks även att hon lägger ner ett stort arbete och mycket tanke på sina kurser som alltid är väldigt utvecklande!

Varje år delar Göta studentkår på naturvetenskapliga fakulteten ut ett pedagogiskt pris till lärare på fakulteten. Priset går till lärare som studenterna tycker är extra pedagogiska och som brinner för att lära ut. Vem som helst som pluggar naturvetenskapligt kan nominera en lärare, och det delas ut ett pris till en lärare på varje institution.