Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Skolelever på besök under Vetenskapsfestivalen

Nyhet: 2018-04-19

Dagen efter det att Vetenskapsfestivalens skolprogram öppnade på måndagen den 16 april hade vi äran att välkomna ett besök av 28 stycken sjundeklassare från Nova Montessoriskola i Kungsbacka. De hade anmält sig till vår aktivitet ”Lär dig att göra en riktig geologisk karta” som finns med i årets skolprogram och genom geovetenskaper knyta an till årets tema ”Vad är vi?”.

David RaynerStrax innan klockan nio på förmidagen klev de in på Geovetarcentrum och togs emot av David Rayner, en av våra forskare vid institutionen, och som även förberett aktiviteten. När eleverna funnit sig till rätta inne i en av våra datorsalar gavs en kortare introduktion till de olika ämnesområdena som ryms inom geovetenskaper.

Prefekten gav en kort intrduktion av geovetenskaper

Mark Johnson ger eleverna en kort introduktion om geovetenskaperMark Johnson, prefekt vid institutionen, förklarade hur Jordens yta utformats med en början för ungefär 4.6 miljarder år sedan. Att det som hela tiden pågår under Jordens yta är och har varit i en ständig process av olika rörelser och skiftningar. Sådana aktiviteter som pågått ända fram tills nu och fått mängder av vulkaner att välla ut magma. Därefter så har Jordens berggrund skapats, för att under de 4,6 miljarder åren deformeras och förvandlats flera gånger om. Dels av det underjordiska trycket, men även av det klimat som omfamnat vår planet under alla dessa perioder. Ett av ledorden för dagen var samlingsbegreppet isostasi, ett koncept som förklarar hur ny bergart ständigt trycks upp när det överliggande berget vittras bort.

Miniexkursion runt Geovetarcentrum

Mark Johnson borrar i gräsmattan utanför Geovetarcentrum för att visa olika lager av sedimentEfter den korta introduktionen fick eleverna ge sig ut i området kring Wavrinskys plats tillsammans med Mark på en miniexkursion för att samla in data. Samtidigt kunde han både förklara och visa hur marken under oss består av olika lager. På gräsmattan utanför Geovetarcentrum borrade han ett hål för att visa hur jorden där under som betecknas som sediment, består av allt från lera till grus och sand. Vid närmsta bergsknöl förklarade sen Mark hur enkelt det är att med blotta ögat urskilja många av de olika lager som berg består av. Lager som under lång tid pressats samman och bildat olika typer av mineraler och bergarter som exempelvis gnejs, som var det andra ledordet för aktiviteten.

Eleverna navigerade efter en satlitkarta över områdetMark Johnson förklarar för en av elevgrupperna hur den topografiska kartan kan användas Sen var det dags för de mindre grupperna att med hjälp av en vanlig satelitkarta och en topografisk karta navigera sig runt om Geovetarcentrum. Främst för att samla in och dokumentera information om kringliggande berg, stenar och jord, men även andra intressanta landmärken. Med hjälp av sina mobiltelefoner skulle de även fotografera varje observation de markerade.

En elev fotograferar en del av ett berg med sin mobiltelefonI 45 minuter vandrade eleverna runt i området och samlade in information. Mark försökte under tiden stämma av med grupperna och även visa ytterligare spännande saker som går att urskilja barFossiler i stengolvet inne på geovetarcentruma av att observera ytan av ett berg. Efteråt samlades allihop i Ljussalen i nedre delen av Geovetarcentrum för att berätta om fossilerna i stengolvet som kommer från Gotland, Öland och Kinnekulle.

Laboration med GIS i datorsalen

Eleverna jobbar med GIS-verktyget och placerar ut de punkter som de markeratEfter den lilla fältstudien samlades eleverna åter i datorsalen och David tog över för att visa hur de skulle göra föra att lägga till de geologiska punkter som de samlat på sig och samtidigt koppla det till de bilder som de tagit. Nu skulle eleverna lägga gruppvis lägga till informatDe röda och blå markeringarna är placerade av eleverna i det gemensama arbetsdokumentet för att göra en geologisk kartaionen i ett gemensamt arbetsdokument i ett online baserat geografiskt informations system (GIS) och tillsammans testa att skapa en gemensam riktig geologisk karta. Inom geovetenskaper är kunskaper i verktyg som GIS väldigt vanligt och det är även en stark efterfråga på arbetsmarknaden av personer som har stor erfarenhet av GIS.

GIS-verktyg finns att köpa som väldigt dyra mjukvaror, men det finns även ett flertal gratisversioner som går att använda online eller att ladda ner, både till datorer och som appar för mobiltelefoner och surfplattor.


För skolor och företag som vill lära sig mer om geovetenskaper

Är din klass, skola, förening eller ditt företag intresserade av att besöka oss på Institutionen för geovetenskaper, eller vill ni att någon expert inom sitt område av geovetenskaper besöker er för liknande aktiviteter?
Kontakta vår kommunikatör Henrik Thelin på henrik.thelin@gu.se eller på telefon 031-786 9367

Fotograf: Henrik Thelin
 

AV:

Sidansvarig: Emma Sjöberg|Sidan uppdaterades: 2018-03-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?