Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Populärvetenskapliga artiklar

Forskare vid institutionen för geovetenskaper kommunicerar aktivt med media, via tidningar, radio och TV. Främst med interjuver eller svar på specifika frågor och ibland som forskare i naturdokumentärer. Institutionens forskare producerar också egna populärvetenskapliga artiklar och nu har en del av dessa blivit tillgängliga att ladda ner. Nedan finns det ett antal artiklar som kan laddas ner som PDF-filer för eget användande.

Personliga bergarter

Att döpa ett mineral efter en person är tämligen vanligt. Men hur är det med bergarter? Finns det bergarter som är döpta efter en specifik person? Denna fråga har säkert ställts av geologer på exkursion, i baren eller på andra ställen där det finns flera geologer samlade. Efter ett sådant tillfälle så bestämde sig författarna att gå till botten med frågan. Detta resulterade i två artiklar, då den första mottogs väl och vi blev tipsade om flera bergarter.

Läs hela första artikeln ur Geologiskt Forum nr 32
Läs hela andra artikeln ur Geologiskt Forum nr 37

Det primitiva Island

Primitiva magmatiska basaltsmältor har sitt ursprung från manteln och brukar också kallas för juvenila smältor. Pikrit – en olivinrik basalt med 12-18 procents innehåll av magnesiumoxid, MgO – är en bergart med sådan härkomst. På Island finns det omkring 25 platser där lava med pikritisk sammansättning har hittats. Detta är alla magmors moder. Läs hela artikeln ur Geologiskt forum nummer 83

Följ med till Hawaii

Ön Hawaii har mycket för alla och speciellt för geologer: aktiva vulkaner, lavalandskap, vackra stränder och paraplydrinkar, men inga metamorfa bergarter (förutom i bardiskar). Vill du studera basalter så ligger Island mycket närmare, men om du önskar att ha det lite varmare och dessutom vill skåda en frodig växlighet ovan basalten – då är Hawaii det perfekta resmålet. Läs hela artikeln ur Geologiskt forum nummer 85

"Geofysik är hardcore geologi"

För 10 000 år sedan hade husen på bergsluttningen vid Brännäsvägen i Mölndals kommun havsutsikt. I dag blickar de ut över ett gropigt gräsfält som tidigare har varit industriområde, men som ligger öde sedan flera år. En perfekt plats för ett fältarbete i geofysik. Läs hela artikeln ur Science Faculty Magazine nummer 1 2015

Geologen - en filmstjärna!

Denna artikel belyser frågan om hur geologer blir beskrivna i filmer. Har geologen någon gång huvudrollen i en film? Är geologen hjälten eller skurken? Eller förekommer denne endast i biroller, där han eller hon kliver in på kontoret och säger "borra här" och sedan lämnar scenen? Läs hela artikeln ur Geologiskt forum nummer 79

En uppföljande artikel publicerads under
hösten 2017 med ännu fler film geologer.
Läs hela atikeln ur Geologiskt forum nummer 95.

Om publikationerna